HISTORIKK
Bilen er produsert 9. november 1968 og levert til Stockholm 12. november samme år. Registrert på første eier 31/3-1969. Importert til Norge i 2009. Oppgitt kilometerstand (138.000) antas å stemme (Det følger dokumentasjon tilbake til 1984, km: 70.970) Bilen har vært i 14 år hos samme eier, og i den tiden kun gått 7400 kilometer. Av disse bare 2000 kilometer etter motoroverhaling. Det følger en perm med historikk, original vognkort og alle «besiktninger» til bilen. Dessuten finnes dokmentasjon fra Alfa Romeo vedrørende produksjonspesifikasjoner.
EKSTERIØR
Lakket i originalfargen Giallo Ocra AR-109. Karosseri og lakk har bruksmerker. Har ikke funnet rust på bilen bortsett fra et lite hull i skjermen (på størrelsen med en femtiøring) bak venstre forhjul. Noe slitt frontrute (Ny følger med). Ene bakre siderute er løs i åpen stilling (nye hengsler følger med). Støtfangere foran og bak følger med bilen.
INTERIØR
Dashbordet er det ettertraktede serie 1 (Lik Alfa gta) og er strøkent uten sprekker eller hull. Alle instrumenter fungerer. Vintage sorte Procar skinnseter (Lik Recaro) med nakkestøtter foran og originale skaiseter bak (Originale forseter følger med). Momo ratt med adapter for å få rattet nærmere sjåføren. (Jeg har også et originalratt i god stand liggende, om det er av interesse). Det finnes et lite rift i taktrekket. Rullebelter i baksetet. Varmeapparatet har en lekkasje, så vannet er for tiden koblet fra registeret.
TEKNISK
Motor (kun 2000 km etter overhaling)
Bygget av den anerkjente og kompromissløse racemekanikeren Kåre Lindén i 2018. Han er kjent for å lage de beste Alfa racemotorene i Skandina helt siden sekstiårene.
Motoren som startet som den mest attraktive Alfa nor aluminiums motoren på 1750 cc.
Den er borret opp til 1830 cc
Stempel: Lite weight Apple bite dish dome stempler (10,5) fra Spruell Motorsport i USA. Kamaksler: Hullborrete trimkammer fra Cat Cams
Topp: Portet etter Lindén spesifikasjoner for best mulig flow.
Svinghjul: Lightweight competition svinghjul i stål
Forgassere: 2 doble 45 mm Weberforgassere med trakter som gir god lyd
Innsugsmanifold: i Aluminium med O-ringer
Grenrør: Race grenrør fra Spruell Motorsport i USA
Eksos: Custombygget eksosanlegg i rusttfritt stål
Fordeler: 123 elektronisk fordeler med høyeffekts pluggkabler
Coil: Flamethrower
Elektrisk bensinpumpe fra Facet
Heavy-duty motorfester
Motor går veldig bra. Rapp opp til 7200 (Vi har ikke turt å dra den mer), tror at 160 hk er konservativt.
Gearkasse
Tight og fin uten skrap
Bakaksel
Uten ulyder og dødgang. I topp stand.
Styringen
Sylskarp uten slakk
UNDERSTELL
Moderat senket med justerbare gule Koni støtdempere
BREMSER
Nesten nye hullborrete og slissede bremseskiver på alle 4 hjul og nye calippere bak
HJUL
Felger, Alfa GTA fra Classic Alfa WH039 14x6 ET 30
Nye dekk 185/70x14
Arbeid utført oktober / november 2023
Motorolje, filter
4 nye NGK plugger,
Nye pluggledninger
Ny coil, rotor og fordelerlokk nytt
Nytt ratt MOMO PROTOTIPO sort og ny hornknapp inklusive boss
Ny skinn girspakmansjett
Fikset gasspedal og utslag der, gjort så bilen får full gass.
Justert tenning og forgassere
Fjernet klistremerker og maskinpolert under klistremerkene.
Reparert skruer i grill og frontlykter
Skaffet brukt original skiltholder i rustfritt til bakluke
Satt på nytt emblem «1300GtJunior»
Kjøpt GTA felger og nye dekk.
Fikset lading
KONKLUSJON
Dette er en Alfa Romeo som er smakfullt modifisert i 70-tallets tidsånd. Motoren er fleksibel på alle turtall, og går veldig bra. En slags «Dr Jekyll and Mr Hyde». Den har et magisk lydbilde. Modellen er den samme som Alfaholic`s har bygget sin legendariske demonstrasjonsbil på, men prisen her er en brøkdel. Perfeksjonisten ville nok lakket om bilen. Den har små bulker og steinsprut, men den har trivelig patina as is. Med tidsriktige sportstoler, Momo Prototipo ratt, gta hjul og lett senk får du en uovertruffen kjøreopplevelse. På denne bilen er simpelthen alt rett. Bilen er ikke nyrestaurert, men det gir bare flere muligheter til å benytte den hyppig og med stor glede uten alt for mange bekymringer. Dette er en drømmebil!
Kontakt oss her
Bilen er produsert 9. november 1968 og levert til Stockholm 12. november samme år. Registrert på første eier 31/3-1969. Importert til Norge i 2009. Oppgitt kilometerstand (138.000) antas å stemme (Det følger dokumentasjon tilbake til 1984, km: 70.970) Bilen har vært i 14 år hos samme eier, og i den tiden kun gått 7400 kilometer. Av disse bare 2000 kilometer etter motoroverhaling. Det følger en perm med historikk, original vognkort og alle «besiktninger» til bilen. Dessuten finnes dokmentasjon fra Alfa Romeo vedrørende produksjonspesifikasjoner.
EKSTERIØR
Lakket i originalfargen Giallo Ocra AR-109. Karosseri og lakk har bruksmerker. Har ikke funnet rust på bilen bortsett fra et lite hull i skjermen (på størrelsen med en femtiøring) bak venstre forhjul. Noe slitt frontrute (Ny følger med). Ene bakre siderute er løs i åpen stilling (nye hengsler følger med). Støtfangere foran og bak følger med bilen.
INTERIØR
Dashbordet er det ettertraktede serie 1 (Lik Alfa gta) og er strøkent uten sprekker eller hull. Alle instrumenter fungerer. Vintage sorte Procar skinnseter (Lik Recaro) med nakkestøtter foran og originale skaiseter bak (Originale forseter følger med). Momo ratt med adapter for å få rattet nærmere sjåføren. (Jeg har også et originalratt i god stand liggende, om det er av interesse). Det finnes et lite rift i taktrekket. Rullebelter i baksetet. Varmeapparatet har en lekkasje, så vannet er for tiden koblet fra registeret.
TEKNISK
Motor (kun 2000 km etter overhaling)
Bygget av den anerkjente og kompromissløse racemekanikeren Kåre Lindén i 2018. Han er kjent for å lage de beste Alfa racemotorene i Skandina helt siden sekstiårene.
Motoren som startet som den mest attraktive Alfa nor aluminiums motoren på 1750 cc.
Den er borret opp til 1830 cc
Stempel: Lite weight Apple bite dish dome stempler (10,5) fra Spruell Motorsport i USA. Kamaksler: Hullborrete trimkammer fra Cat Cams
Topp: Portet etter Lindén spesifikasjoner for best mulig flow.
Svinghjul: Lightweight competition svinghjul i stål
Forgassere: 2 doble 45 mm Weberforgassere med trakter som gir god lyd
Innsugsmanifold: i Aluminium med O-ringer
Grenrør: Race grenrør fra Spruell Motorsport i USA
Eksos: Custombygget eksosanlegg i rusttfritt stål
Fordeler: 123 elektronisk fordeler med høyeffekts pluggkabler
Coil: Flamethrower
Elektrisk bensinpumpe fra Facet
Heavy-duty motorfester
Motor går veldig bra. Rapp opp til 7200 (Vi har ikke turt å dra den mer), tror at 160 hk er konservativt.
Gearkasse
Tight og fin uten skrap
Bakaksel
Uten ulyder og dødgang. I topp stand.
Styringen
Sylskarp uten slakk
UNDERSTELL
Moderat senket med justerbare gule Koni støtdempere
BREMSER
Nesten nye hullborrete og slissede bremseskiver på alle 4 hjul og nye calippere bak
HJUL
Felger, Alfa GTA fra Classic Alfa WH039 14x6 ET 30
Nye dekk 185/70x14
Arbeid utført oktober / november 2023
Motorolje, filter
4 nye NGK plugger,
Nye pluggledninger
Ny coil, rotor og fordelerlokk nytt
Nytt ratt MOMO PROTOTIPO sort og ny hornknapp inklusive boss
Ny skinn girspakmansjett
Fikset gasspedal og utslag der, gjort så bilen får full gass.
Justert tenning og forgassere
Fjernet klistremerker og maskinpolert under klistremerkene.
Reparert skruer i grill og frontlykter
Skaffet brukt original skiltholder i rustfritt til bakluke
Satt på nytt emblem «1300GtJunior»
Kjøpt GTA felger og nye dekk.
Fikset lading
KONKLUSJON
Dette er en Alfa Romeo som er smakfullt modifisert i 70-tallets tidsånd. Motoren er fleksibel på alle turtall, og går veldig bra. En slags «Dr Jekyll and Mr Hyde». Den har et magisk lydbilde. Modellen er den samme som Alfaholic`s har bygget sin legendariske demonstrasjonsbil på, men prisen her er en brøkdel. Perfeksjonisten ville nok lakket om bilen. Den har små bulker og steinsprut, men den har trivelig patina as is. Med tidsriktige sportstoler, Momo Prototipo ratt, gta hjul og lett senk får du en uovertruffen kjøreopplevelse. På denne bilen er simpelthen alt rett. Bilen er ikke nyrestaurert, men det gir bare flere muligheter til å benytte den hyppig og med stor glede uten alt for mange bekymringer. Dette er en drømmebil!
Kontakt oss her